Po prázdninách se měla ve školce stát předškolákem a já začala přemýšlet, co musíme všechno zvládnout, než půjde k zápisu. A tak se na pořadu dne ocitly mimo jiné i tkaničky. Už jednou jsem se pokoušela dcerku naučit jejich zavazování, ale ve věku čtyř let ještě neměla tak vyvinutou jemnou motoriku, aby to zvládla. Učení jsem tedy na rok odložila a právě v době pátých narozenin se znovu pokusila zdolat tkaničkovou metu.

Ukazujeme zavazování tkaniček

Sedly jsme si vedle sebe, každá v ruce jednu botu z páru. Ukazovala jsem, jak tkaničky uchopit, kde a kterými prsty je držet. Pomalu, krok za krokem, jsme si spolu prošly jednotlivé fáze zavazování. Dospělý má tuto činnost zautomatizovanou natolik, že jej ani nenapadne, kolik jednotlivých úkonů je pro zavázání tkaniček na jedné botě třeba. Až v této chvíli mi došlo, o jak složitou operaci se v očích toho, kdo se zavazovat teprve učí, jedná.

Jak postupovat

Po nazutí boty a upravení jazyka tkaničky řádně utáhneme, uchopíme každou z nich do jedné ruky tak, že nám tkanička spočívá v ohbí všech prstů a malíková hrana ruky je botě blíž. Stiskneme tkaničky mezi palci a ukazováky, utáhneme, pak položíme křížem levou tkaničku přes pravou a tu, která se nyní ocitla napravo, provlékneme pod překřížením směrem k sobě a opět za obě tkaničky zatáhneme. Levou tkaničku si přidržíme mezi palcem a ukazovákem pravé ruky, levou rukou ji přeložíme a vytvoříme očko, které palcem a ukazovákem levé ruky uchopíme co nejblíže uzlíku vzniklému v prvním kroku. Pravou tkaničku omotáme okolo vzniklého očka a prstů, které je drží, a zbytek tkaničky prostředkem prostrčíme pod palcem levé ruky držícím levou tkaničku. Levý palec pouští levou tkaničku, chytá prostrčenou pravou tkaničku, zatímco pravá ruka chytá to, co levá pustila, a obě ruce táhnou vzniklé kličky každou na jinou stranu, čímž se zatáhne uzlík a vzniklá klička se upevní. Hotovo!

 

Když se nedaří, zkuste básničku

Takto popsaná zní celá procedura nesmírně složitě. A pro malé dítě je složitá i v praxi. Proto se oba, jak dospělý, tak dítě musejí obrnit trpělivostí, aby uspěli. A bez názorného příkladu se neobejdou. Takže jsem seděla, vysvětlovala, kde a jak prsty přehmátnout, kde a proč tkaničku podržet, kudy provléknout a jak přitom mít tkaničky napjaté. Po prvních pár pokusech to dcerka chtěla vzdát. A já si vzpomněla sama na sebe, jak jsem kdysi dávno měla slzy v očích a vztek, že mi to nejde hned. Byl čas na oddech. Nepamatovala jsem si žádnou říkanku o zavazování tkaniček, jen jednu, kde se slovo „tkanička“ vyskytovalo. Chtěla jsem dcerku rozptýlit, tak jsem ji použila:

Ty nevíš, táto,

to ti bylo k smíchu.

Já viděl kosa na trávníku

zavazovat si tkaničku.

U botky se mu rozvázala,

tahal ji, až se přetrhala.

A víš, že ji ten hlupák sněd?

Kdepak si koupí novou teď?

Žížala! Co ty víš?

Počkej, však ráno uvidíš.

První úspěchy

Stres byl rozpuštěn a mohlo se přistoupit v lepší náladě k dalšímu pokusu. Podruhé už to šlo lépe. Dcerku jsem pochválila, ukázala jí, kde a jak chytnout tkaničku ještě líp než tentokrát, a napotřetí se tkanička povedla na jedničku. Pro jistotu jsem sedla ještě k internetu a zkusila najít básničku, která by přímo vybízela k učení zavazování tkaniček. Hledala jsem a našla tyto dvě:

Básničky pro naučení zavazování tkaniček

Nejdřív uzlík ze dvou konců,

potom na tom kratším kličku.

Pak obtočit druhým koncem,

provléknout tím očkem smyčku –

- a už koukáš na mašličku!

 

Jedna smyčka, druhá smyčka,

k tomu ještě malá klička.

Utáhni to trošičku,

ať máš hezkou mašličku.

Druhý způsob pro naučení zavazování tkaniček

V té chvíli jsem si uvědomila, že znám ještě jeden způsob, jak zavázat tkaničku. Po prvním uzlíku si přeložím každou z tkaniček napůl a udělám s jejich pomocí opět stejným způsobem uzlík. Ukázala jsem tento postup dcerce, ale neoslovil ji. Najednou získala pocit, že k tomu, aby byla správný předškolák, musí zvládnout klasický, složitější způsob zavazování. Pustila se znovu do tréninku a během pár pokusů zvládala zavazování tkaniček na jedničku s hvězdičkou. Zase bylo čím se pochlubit a zač být na sebe pyšná. A maminka? Ta si mohla úlevně oddechnout.

K naučení zavazování tkaniček lze zvolit také hračky, které mají na sobě tkaničky jako například hračka zebra, která má mimo jiné také zip a přezku.