Co to je paměť? A jak ji trénovat, aby nám byla dobrým pomocníkem a nikoliv „škůdcem“.

Začnu tedy tím, co to paměť je. Paměť lze definovat jako schopnost mozku informace přijímat, zpracovávat, uskladňovat, a následně schopnost informace použít. A aby to nebylo jednoduché, tak paměti máme všichni dvě :-) a to krátkodobou a dlouhodobou.

Ta krátkodobá paměť má velmi malou kapacitu a tudíž jsme díky ní schopni udržet „v hlavě“ jen pár informací, které zůstávají jen desítky minut, pak buď přechází do paměti dlouhodobé, nebo zmizí.

Oproti tomu dlouhodobá paměť má neskutečně velkou kapacitu. Informace zde jsou uspořádány tak, abychom byli schopni si v případě potřeby danou informaci rychle vybavit. Do této paměti ukládáme důležité osobní zkušenosti, zážitky, ale také pojmy a jejich významy, pracovní postupy, např. jízda na kole, plavání apod. Informace zde uložené jsou doživotní.

Každopádně, abychom informace uložené v paměti mohli používat efektivně, tak musíme paměť jistým způsobem trénovat.

U malých dětí je na trénování dobré např. obyčejné pexeso. Nebo stačí obrátit pár jednoduchých obrázků, pár karet na pár sekud a následně se dítěte zeptat, co na nich vidělo. Nebo přečíst nějaký text (pohádku O Krtečkovi) a následně se ptát, o čem to bylo a klidně se zeptejte i zpětně za několik dní a jak sami zjistíte, časem bude dítě znát pohádku celou a to v kteroukoliv dobu :-) Nebo vyberte doma pár oblíbených hraček či jiných předmětů, dítěti je ukažte, pak je schovejte pod šátek, s tím, že jednu necháte „zmizet“ a nechte dítě po odkrytí šátku, ať odhalí, co chybí! Později můžete schovat věci dvě atd. Nebo hrajte různé zábavné slovní hry. Např. v autě místo DVD hrajte hru, která podporuje paměť! Řekněte: „V hrnci je mrkev, co tam přidáš ty?“, dítě řekne „v hrnci je mrkev a brambor, co tam přidáš ty?“, vy řeknete „v hrnci je mrkev, brambor, maso, co tam přidáš ty?“ atd. Věcí v hrnci je více a více a pro paměť je to těžší a těžší. No, a kdo to dříve splete, prohrál a vítěz samozřejmě dostane odměnu, třeba bonbón :-)

Zásadou je, především u těch nejmenších dětí, že nesmí mít pocit, že jde o nějaké trénování paměti, radši si přeci jen ve svém věku hrají.

U starších dětí trénujte paměť klidně s tím, že trénujete, ale opět hrou, aby je to bavilo :-) Děti na základní škole se např. obojetné souhlásky naučí mnohem lépe a snadněji pomocí hříčky BE-FE-LE-ME-PES SE VEZE, neboť představa psa na vozíčku je pro ně snazší :-) Poloměr zeměkoule, který je 6378km si lépe zapamatují pomocí říkanky ŠETŘI SE OSLE apod. Opět jde o učení, opět je to učení hrou a zároveň paměť si lépe zapamatuje např. říkanku než nic neříkající číslo.

paměť u dětí můžete trénovat i tak, že jim dáte úkol. Dojdi nakoupit a seznam věcí mu pouze řeknete, klidně zopakujete a pošlete dítě do obchodu. Cestou bude mít rozptýlení díky okolním vjemům a v obchodě „potrénuje“ paměť tím, že si bude muset vzpomenout na vše, co má koupit.

Jak vidíte, tak paměť se dá trénovat s dětmi, kdykoliv, kdekoliv a v podstatě o tom nemusí ani vědět. V každém případě, pokud bude mít dítě dobře vycvičenou paměť, tak učení ve škole mu půjde lépe a když bude mít dobré výsledky ve škole, tak se bude učit rádo :-) Zkrátka je to takový „začarovaný kruh“, kde Vy, jako rodiče, můžete hodně pomoci tím, že dítě před vstupem do základní a následně střední školy vybavíte dobrou vytrénovanou pamětí!!! Tak to mějte na paměti a „hrajte si“.