Každá máma to zná – hodin jako na kostele, ona potřebuje nutně obalit řízky nebo upéci koláčky, děti ruší, ječí, chtějí číst pohádku, pochovat, chtějí si s mámou hrát, zkrátka dožadují se pozornosti. Jakmile taková situace nastane u nás, mám na výběr: Buď dětem vysvětlím, že pokud mě budou zdržovat, bude večeře později, a doufat, že je to zklidní. Tato metoda u nás většinou nezabírá. Dětem pozdější večeře nevadí, naopak představuje vidinu pozdějšího odchodu do postelí, což vyhovuje zejména starší šestileté dceři, která pak řádí o to víc a ke hře a dovádění pobízí i mladšího brášku.
Nebo je tu druhá varianta, která sice představuje po večeři i rozsáhlejší úklid, ale rozhodně časově i psychicky méně vyčerpávající, než vysvětlování nebo dokonce okřikování dětí. Děti do vaření a pečení zapojím.  I to je hra a učení zároveň. Jídlo nepřistane na talíři tím, že otevřeme ledničku nebo spíž. Je potřeba je připravit. Je to práce, hra i umění. A na to naše děti slyší. Pokud peču, dostanou děti do ruky malé válečky a formičky na vykrajování a smějí si vyvalovat těsto a tvořit z něj co libo. Dcera i syn to milují – dcera se pokouší o co nejpreciznější nápodobu, tříletý syn raději jen hněte a válí těsto a podle výsledku pojmenovává, co vytvořil. Děti si hrají a já mohu vedle nich rychle dělat vše potřebné. Zrovna tak při vaření – stačí dát staršímu dítěti do ruky bramboru a škrabku, mladšímu dítěti svěřit důležitý úkol výběru správných brambor nebo je požádat o přinesení dalších (vyřazení nehezkých nebo srovnání dle velikosti – dosaďte, co vás napadne), otevření odpadkového koše pro vyhození slupek a tak dále.
Dcera se v pěti letech naučila obalovat řízky do klasického trojobalu, na což byla náležitě pyšná a hned to zúročila při zápisu do 1. třídy. Na otázku, s čím a jak mamince doma pomáhá, uvedla nově získanou dovednost. Paní učitelka byla překvapená ještě více poté, co jí dcera podrobně popsala, jak se řízek obaluje.
Smetáček, lopatka a pak dočištění linky by následovaly tak jako tak. Děti bych hodila večer do vany i bez zapatlání těstem.  Ta trocha nepořádku navíc mi neublíží. Navíc je přímým důsledkem dobré nálady, kvůli níž nepořádek vznikl. A zbytek dne je pak ve znamení pohody pro všechny zúčastněné.

Marcela