Puzzle dcerku nesmírně bavily a dokázala skládat desítky minut v kuse, což je pro tříleté dítě velmi dlouhá doba k soustředění. Každá další zdolaná deska a následná pochvala ji naplňovaly uspokojením. Dmula se pýchou a chtěla být ještě lepší. Proto jsme jí je kupovali rádi a snažili se, aby měly jednotlivé skládačky i nějaký zajímavý motiv, o němž se dá povídat, spousty dílčích prvků, které by mohly rozšiřovat slovní zásobu a dávat prostor pro vyprávění a vymýšlení příběhů. A čas plynul.

Od pohádkových postaviček přes zvířátka na farmě jsme došli až k ulicím města s popeláři nebo k letištnímu provozu. To už bylo dceři téměř 5 let. Nepotřebovala deskové puzzle s rámečkem. Nebála se vysypat puzzle na stůl a začít tvořit bez pevného rámce. Protože se ale skládání puzzlí stávalo se zvětšujícím se počtem dílků časově náročnějším, museli jsme přistoupit k používání podložky, abychom mohli uchovat rozdělanou práci. Osvědčila se nám malá korková nástěnka. Na ní mohla práce zůstat nedodělána a počkat na další nával chuti do skládání.

Puzzle o 80 kouscích vyžadovaly více soustředění na tvary i barvy. Osvědčilo se vytváření jakýchsi množin, kdy k sobě dcerka dávala kousky s podobnými odstíny barev, které pak volně přecházely v barvy jiné, nebo kousky s podobnou kombinací barev nebo motivů. Učila se i systematičnosti – pokud neměly puzzle nějaký výrazný středový motiv, který by lákal ke složení bez ohledu na kraje, pokoušela se je skládat systematicky: Nejdříve vytvořila rámec obrázku, poté zkoušela odspodu obrázek doplňovat směrem nahoru. Pokud se zasekla a nemohla dál, těžce to snášela. Ukázali jsme jí, že v takové chvíli je dobré vstát od stolu a jít chvíli dělat něco jiného, nechat mozek odpočinout. Po návratu ke stolu se často stávalo, že to, s čím nemohla hnout, se najednou samo od sebe vylouplo a pak šlo skládání zase nějakou dobu hladce.

Přestože už zvládala složitější puzzle, ráda se vracela i k jednodušším a chtěla po nás měřit čas potřebný k jejich složení. Chtěla překonávat sama sebe v rychlosti skládání.

Teď je dceři čerstvě šest let. Puzzle skládá pořád ráda a miluje nové výzvy – s dopomocí skládá puzzle pro věkovou kategorii 9+ a užívá si nejen skládání, ale i kooperaci. Trpělivost a umění spolupráce se jí v životě budou mnohokrát hodit, nepochybuji o tom.